Als je een website hebt is de conversie van bezoeker tot klant natuurlijk belangrijk. In dit artikel leggen we aan de hand van praktijkvoorbeelden in 3 stappen uit hoe je de conversie van jouw website verhoogt. Voordat we dit doen leggen we uit wat conversie precies is.
1. Is een website bouwen zinvol om mijn merk te promoten?
Als u een website laat bouwen kunt u uw merk gemakkelijk online promoten. Dit is ideaal voor bedrijven die bijvoorbeeld geen vaste winkel hebben of bedrijven die vanuit één vestiging landelijk willen werken. Fysieke promotie is dan vaak lastig (omdat zij niet zichtbaar zijn in lokale winkelstraten) en duur (de kosten voor bijvoorbeeld een flyeractie door heel Nederland zijn enorm).
Dit zien wij bijvoorbeeld aan keukenwrapper.nl. Wij bouwden voor hen een website die hun specialistische dienstverlening duidelijk uitlegt. Ook is direct duidelijk dat zij landelijk werken. Door hun overzichtelijke en op conversie gerichte website te promoten komen zij direct onder de aandacht van de juiste doelgroep. Inmiddels hebben zij meer dan 580 klanten mogen verwelkomen.
Natuurlijk zijn er meer manieren om jouw bedrijf online te promoten, zoals bijvoorbeeld het gebruik van social media. Ook daar krijgen we vaak vragen over.
2. Is een website bouwen wel nodig als ik al social media gebruik voor promotie van mijn bedrijf?
De ervaring leert dat social media alleen vaak niet genoeg is voor optimale bekendheid van uw bedrijf. Hiervoor zijn twee redenen belangrijk.
Ten eerste kun je op social media vaak alleen relatief korte teksten plaatsen. Dit is lastig als je een complexer product of een dienst aanbiedt. Zo bouwden wij een website voor Nova Joy Birthing. Dit bedrijf verkoopt cursussen voor zwangere dames om hen optimaal voor te bereiden op de komende geboorte. Om dit goed uit te leggen ontbreekt op social media de ruimte.
Datzelfde geldt voor de nieuwe manier van scheiden die Scheiden Anno Nu aanbiedt.
Natuurlijk wil je als bedrijf een website bouwen om geld te verdienen. Over dit onderwerp krijgen we dan ook vaak vragen.
3. Een website bouwen, helpt dat om mijn omzet te verhogen?
Natuurlijk wil je met een website bouwen omzetgroei bereiken. Dit kan je op diverse manieren doen. Als voorbeeld nemen wij de website van Kapper De Harmonie. Deze kapper blijkt een aantal andere services te verlenen die je op basis van de naam niet zo snel zou verwachten. Zo zien we op de site mogelijkheden om een afspraak te maken voor IPL Definitief ontharen en Cryolipolyse.
Deze vorm van upselling is via de website direct onder de aandacht van potentiële klanten. De extra omzet die deze diensten naast de haarbehandelingen die je bij de kapper verwacht oplevert zullen de kosten van een website bouwen ruimschoots overtreffen.
Een ander onderwerp van gesprek dat wij met onze komende klanten hebben is de concurrentie.
4. Helpt een website bouwen mij om de concurrentie te verslaan?
Het antwoord op deze vraag is simpelweg ‘ja’ en dat illustreren wij ook graag met een praktijkvoorbeeld waarin we twee sites die wij bouwden met elkaar vergelijken.
Als eerste bekijken we de site van Allure Aesthetic Antwerpen. Dit bedrijf is actief in de beauty branche.
Nu hebben wij meer bedrijven die actief zijn in de beauty branche. Een van die bedrijven is het Rotterdamse beBalanced.
Hoewel deze bedrijven in dezelfde branche zitten leert één blik op de website dat:
- zij zich richten op verschillende doelgroepen;
- een verschillende, duidelijk herkenbare stijl hantteren en
- zowel verschillende behandelingen als dezelfde behandelingen op verschillende wijzen aanbieden.
Hiermee is voor de klant direct duidelijk of hij of zij in de doelgroep van één van deze salons valt en welk alternatief hen het meeste aanspreekt. Zo is direct duidelijk dat een website bouwen je inderdaad onderscheid van de concurrent.
Daarnaast blijkt uit deze vergelijking dat wij prima websites kunnen bouwen voor meerdere bedrijven in dezelfde branche zonder dat dit ten koste gaat van het (commerciële) eindresultaat.
Ook over de marketingkansen krijgen we veel vragen.
5. Hoe kan een website mijn marketinginspanningen ondersteunen?
Als je een goede website wilt laten bouwen zorg je dat de bouwer diverse elementen inbouwt die de conversie verhogen. Op deze manier kun je jouw klant volledig informeren en de kans dat hij contact opneemt om jouw producten en diensten afneemt vergroten.
Dit zien we bijvoorbeeld bij de website die wij bouwden voor blindeerspecialist Tintnation. De website is niet uitgebreid, maar biedt de klant volledige informatie. Zo zijn de voordelen van het blinderen van autoramen uitgelegd, zien we praktijkvoorbeelden en deelt het bedrijf ook direct de prijzen. Door bij het website bouwen conversie verhogende elementen, zoals de mogelijkheid direct een afspraak te maken, een mobiel nummer om contact op te nemen en het tonen van de reviews op Google, toe te passen zorgen we dat de bezoeker van de website maximaal getriggerd wordt om klant te worden.
Conclusie: een website bouwen is essentieel voor ondernemers
Uit de antwoorden op de meest gestelde vragen blijkt dat een goede website essentieel is voor ondernemers. Ondernemers met een bestaande website kunnen bij Rankingpartner.nl een gratis websitescan aanvragen om te checken of hun website maximaal gericht is op het verhogen van de omzet en het converteren van bezoekers naar klanten.
Ook voor ondernemers zonder website willen we graag een website bouwen. Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden? Wij denken graag mee en nodigen je uit om een gratis kennismakingsgesprek in te plannen.