Als je een website hebt is de conversie van bezoeker tot klant natuurlijk belangrijk. In dit artikel leggen we aan de hand van praktijkvoorbeelden in 3 stappen uit hoe je de conversie van jouw website verhoogt.
Voordat we dit doen leggen we uit wat conversie precies is.
Wat is conversie?
Conversie is de actie die jij wilt die bezoekers uitvoeren op jouw website. Hierbij kun je denken aan:
- Het kopen van jouw product of dienst;
- Een afspraak maken of contact opnemen;
- Het abonneren op jouw nieuwsbrief.
Uiteraard is het de bedoeling dat zo veel mogelijk bezoekers de actie nemen die jij wilt, oftewel de conversie van jouw website zo veel mogelijk te verhogen. Hiervoor zijn diverse stappen te nemen.
Wij zetten aan de hand van praktijkvoorbeelden 5 stappen op een rij die je kunt nemen om conversie te verhogen. Ben jij benieuwd of jouw site optimaal geschikt is voor hoge conversie? Vraag dan een gratis website scan aan.
Website bouwen voor beautysalon of kapsalon: wat laat je zien?
Klanten die hun haar en verzorging belangrijk vinden willen een voorproefje van wat ze kunnen verwachten. Daarom is het belangrijk dat je bij het website bouwen in de kappers- of beauty industrie ook aan bezoekers van de site laat zien wat zij als klant kunnen verwachten.
Hoe dit in de praktijk werkt zien we aan de webshop van The Braiding Academy. Direct boven aan de pagina zien we een aantal foto’s van kapsels die deze onderneming jouw zelf leert maken. Direct daaronder zien we de workshops die je kunt volgen met foto’s van de resultaten die daarbij mogelijk zijn. Door direct de prijs te vermelden (zie onze vorige website bouwen must have) speel je in op de psychologie van de bezoeker. Dit resultaat voor die prijs? Super!
Daarna kunnen we het persoonlijke verhaal van de eigenaresse lezen. De foto’s van de eigenaresse in actie verhogen de authenticiteit en expertstatus voor bezoekers van de website.
Conversie verhogen stap 1: call-to-action
Als je wilt dat bezoekers op de site iets doen moet het direct duidelijk zijn wat ze moeten doen. Dit noemt men een call-to-action (CTA). Deze CTA kun in tekstlinks verwerken (zoals de uitnodiging tot een gratis website scan hierboven) of in de vorm van knoppen.
Dit zien we bijvoorbeeld op de site van brainonwork.com. Zodra je de site opent zie je drie CTA’s. De knop rechts boven om direct telefonisch contact op te nemen, de ‘contact’ knop in het midden en de WhatsApp knop links onder. De bovenste en onderste knop zetten wij vast. Daardoor blijven de CTA’s goed zichtbaar als je door de site scrolt.
Op de site van Transportbedrijf R. van den Akker is de CTA nog prominenter aanwezig. Op deze site kan je direct een offerte aanvragen en ook direct via Whatsapp communiceren. De belofte dat men binnen 1 uur reageert straalt direct vertrouwen uit voor bezoekers.
Conversie verhogen stap 2: social proof
Om bezoekers de actie te laten nemen die jij wilt is het natuurlijk belangrijk dat bezoekers vertrouwen in jou hebben. Een van de manieren om vertrouwen op te bouwen is het tonen van social proof zoals beoordelingen en referenties van klanten.
Dit zien we bijvoorbeeld op de website van Rioolnet.be. Direct bovenaan in beeld zien we een blok met het cijfer dat klanten geven op basis vaan Google Reviews. Als we op de homepage naar beneden scrollen zien we de Google Reviews nog een keer, maar dan met commentaar en naam. Dit maakt de social proof nog sterker.
Op de website van Ilyas Schilderwerk & totaal onderhoud zien we ook direct de Google Reviews in beeld. Dit bedrijf verhoogt de social proof door foto’s te gebruiken van werk bij klanten. Hierdoor kunnen klanten zich makkelijk voorstellen hoe de werkzaamheden bij hun zullen verlopen. Ook wordt het bedrijf daarmee persoonlijker. De balk met Ervaring en aantal verschillende opdrachten zorgt ervoor dat bezoekers begrijpen dat ze met een ervaren partij van doen hebben.
Weer een andere manier van social proof is het tonen van projecten die succesvol afgerond zijn. Dit zien we bijvoorbeeld op de site van conceptueel designbureau LOTI. Hier zien we op de homepage een overzicht van recente projecten. Wanneer je op een project klinkt lees je meer informatie over de opdrachtgevers, aard van het project en andere relevante bijzonderheden. Omdat deze klant vooral grotere projecten uitvoert biedt transparantie over opdrachtgevers hier een vergelijkbare social proof als de Google Reviews voor sites die zich op kleinere of particuliere opdrachtgevers richten.
Conversie verhogen stap 3: maak jouw website responsive
Steeds meer bezoekers gebruiken het internet op andere apparaten dan de laptop of de desktop. Inmiddels gebruikt zo’n 75% van de bezoekers een mobiele telefoon of tablet om op het web te surfen. Het is dus belangrijk dat ook de mobiele versie van websites ingericht zijn voor conversie.
Een website die zowel op desktop of laptop als op mobiele apparaten benaderd kan worden noemt men responsive. Uiteraard is het belangrijk om hier conversie te optimaliseren.
Een mooi voorbeeld hiervan zien we op de website van Schuttingbouwer van Schijndel en zonen. Als je deze website met jouw mobiele telefoon bezoekt zie je direct de knop om een offerte aan te vragen, maar ook een aanvraagformulier voor een vrijblijvende offerte. Dit aanvraagformulier kan je op je telefoon invullen. Door de Google Reviews gelijk bij het aanvraagformulier te tonen zorgt men ook op jouw telefoon voor social proof.
Een ander voorbeeld zien we bij 2 Organize Events. Als we deze site met de mobiele telefoon bezoeken zien we direct de mogelijkheid om te boeken en een offerte-formulier in te vullen. Daarmee is de CTA voor conversie ook responsive.
Daarbij zien we de laatste Google reviews met een knop om door te klikken naar alle reviews. De balk met beschikbare mm2, ruimtes en aantal feesten dat georganiseerd is straalt professionaliteit en ervaring uit. Daarmee is ook de social proof die nodig is voor optimale conversie responsive getoond.
Ben jij benieuwd hoe Rankingpartner.nl voor jou ook optimale conversie kan verzorgen? Plan dan gelijk een vrijblijvend kennismakingsgesprek.